mezarlik mezarlik

Arvostelussa Netflixin turkkilainen tv-sarja Graveyard (Mezarlik) – hautausmaa

Ajankohtaista Arvostelu Netflix Sarjat Suoratoisto Viihde

Taustaa sarjalle

Turkkilainen yhteiskunta on vuosituhansien saatossa kokenut valtavia muutoksia, ja tämä kehitys heijastuu voimakkaasti myös naisten asemaan. Vaikka monet perinteiset arvot ja käsitykset elävät edelleen vahvoina, modernisaatio ja globalisaatio ovat tuoneet mukanaan uusia mahdollisuuksia ja haasteita. Nykypäivän Turkissa naisten elämää värittävät monitahoiset dynamiikat, jotka juontavat juurensa sekä syvistä historiallisista juurista että viime vuosikymmenten nopeasta kehityksestä. On tärkeää tarkastella tätä kompleksista kuvaa huomioiden sekä viralliset lait ja säännökset että arjen todellisuus, jossa naiset navigoivat perheen, työn ja yhteiskunnallisen osallistumisen välillä.

Vaikka lakien tasolla on edistytty, turkkilaisessa kulttuurissa elävät edelleen vahvasti perinteiset sukupuoliroolit ja odotukset, jotka voivat asettaa haasteita naisten täydelle osallistumiselle. Erityisesti maaseudulla ja konservatiivisemmissa yhteisöissä naisten rooli keskittyy usein edelleen kodinhoitoon ja lastenkasvatukseen, ja heidän mahdollisuutensa opiskella tai työllistyä kodin ulkopuolella saattavat olla rajalliset. Koulutustason paranemisesta huolimatta naisten työllisyysaste on Turkissa edelleen suhteellisen matala verrattuna moniin muihin Euroopan maihin, ja he ovat usein yliedustettuina epävirallisen sektorin ja matalapalkka-alojen töissä. Tämä ero lainsäädännöllisen ja käytännön tasa-arvon välillä korostaa sitä, että muutokset yhteiskunnallisissa asenteissa ja käytännöissä tapahtuvat usein hitaammin kuin lakien päivitys, ja että kulttuurisilla normeilla on edelleen merkittävä vaikutus yksilöiden elämään.

Perinteiset sukupuolikäsitykset heijastuvat myös sukupuoleen perustuvaan väkivaltaan, joka on edelleen vakava ongelma Turkissa. Vaikka hallitus on ottanut käyttöön lakeja ja ohjelmia naisiin kohdistuvan väkivallan torjumiseksi, kuten Istanbulin sopimuksen ratifioiminen (josta tosin on myöhemmin vetäydytty), ongelma on edelleen laaja ja vaatii jatkuvia ponnisteluja. Kunniakulttuuri ja perinteiset käsitykset perheen kunniasta voivat joissakin tapauksissa johtaa vakaviin väkivallantekoihin, ja näiden ilmiöiden torjuminen edellyttää laajempaa yhteiskunnallista dialogia ja asennemuutosta. Vaikka naisten oikeuksia puolustavat järjestöt ja aktivistit tekevät arvokasta työtä tiedon lisäämiseksi ja uhrien auttamiseksi, on selvää, että haasteita on edelleen paljon matkalla kohti yhteiskuntaa, jossa jokainen nainen voi elää turvassa ja vapaana pelosta.

Turkkilaisen Netflix-sarja Graveyard (turkiksi Mezarlik): Synkkä sukellus rikosten ja salaisuuksien syövereihin

Netflix on viime vuosina vakiinnuttanut asemansa monipuolisen sisällön tarjoajana, ja suoratoistopalvelu on avannut ovia myös kansainvälisille tuotannoille, jotka ovat valloittaneet yleisöä ympäri maailman. Yksi näistä mielenkiintoisista tulokkaista on turkkilainen rikosdraamasarja Graveyard, joka on saanut paljon huomiota synkällä tunnelmallaan ja tiiviillä tarinankerronnallaan. Sarja tarjoaa katsojalle kiehtovan matkan turkkilaisen yhteiskunnan pimeämpään puoleen, jossa rikokset kietoutuvat monimutkaisten perhesuhteiden, sosiaalisten normien ja syvällä piilevien salaisuuksien verkkoon. Graveyard ei ole pelkästään rikosmysteeri, vaan se on myös katsaus turkkilaiseen kulttuuriin ja sen sisäisiin jännitteisiin, mikä tekee siitä kiinnostavan katselukokemuksen laajemmallekin yleisölle kuin vain genren faneille. Sarjan katsominen on kuitenkin raskasta, sillä tavallisuudesta poiketen Graveyardissa jokainen jakso on yksi tarina ja jokaisen tarinan pituus on yhden elokuvan mittainen eli lähes kaksi tuntia.

Sarjan keskiössä on ylikomisario Önem, rikosetsivä, joka saa vetääkseen uuden tiimin. Heti alusta käy ilmi, ettei koko poliisilaitos ole täysin Önemin uuden tiimin puolella, minkä hän huomaa tiiminsä koostumuksesta sekä kommenteista mitä hän saa alusta alkaen.. Sarja ei pelkää käsitellä arkoja ja raskaita aiheita, kuten sarjamurhia, korruptiota ja perheväkivaltaa, ja se tekee sen usein brutaalin rehellisesti. Juoni on usein monimutkainen ja kerroksellinen, pitäen katsojan tiukasti otteessaan jokaisen jakson ajan. Vaikka sarja on peräisin Turkista, sen teemat ja jännitteet ovat yleismaailmallisia, mikä tekee siitä helposti lähestyttävän myös suomalaiselle yleisölle, joka on tottunut pohjoismaiseen rikosdraamaan. Taustat tarinoissa voivat olla osalle suomalaisia erikoisia, mutta jos olet vähänkään tietoinen naisen asemasta Aasiassa ja Turkissa, Arabinmaissa, sinun ei pitäisi yllättyä tilanteista missä Önem joutuu toimimaan. Asiaa ei auta edes se, että tiimin yhteyteen laitettu syyttäjä Gökhan Dermirdelen (Omid Abtahi) ei tunnu arvostavan naisia johtajina.

Näyttelijöistä

Sarjan kantavana voimana on ehdottomasti Birce Akalay, joka näyttelee Başkomiser Önem Özülküä. Önem on johtava rikosetsivä, joka on omistautunut työlleen ja naisiin kohdistuvan väkivallan torjumiseen. Hän on vahva ja periksiantamaton nainen, jolla on kuitenkin myös omat haavoittuvuutensa ja henkilökohtainen taakkansa. Akalayn roolisuoritus on uskottava ja vangitseva, ja hän onnistuu välittämään hahmonsa päättäväisyyden, mutta myös sisäiset konfliktit. Toinen keskeinen hahmo on Komiser Serdar Ata, jota esittää Olgun Toker. Serdar on Önemin työparina toimiva komisario, joka tuo tiimiin omanlaisensa lähestymistavan ja jolla on oma osuutensa sarjan monimutkaisessa tarinankerronnassa. Heidän dynamiikkansa ja kemiansa ovat olennainen osa sarjan vetovoimaa, ja se tuo esiin mielenkiintoisen jännitteen heidän ammatillisen ja osin myös henkilökohtaisen suhteensa välillä. Serdar ei alussa täysin usko koko tiimiin, ja kuvittelee kaiken olevan vain väliaikaista – miksi hänet muuten siirrettiin naisen alaisuuteen kellarikerroksen arkistoihin, eläkkeelle siirtyvän etsivän Hasan Durun (Sehsuvar Aktas) ja aloittelevan rikostutkijan kanssa. Lisäksi Önem tuo tiimiin henkilön, joka ei ole niin poliisipäällikön kuin syyttäjänkään silmissä sopiva jäsen tiimin, Sofian (Berna Öztürk/Courtney Lin). Sofia on nimittäin kiinni jäänyr hakkeri, joka kuitenkin osaamistaidoillaan tuo tiimiin teknisen taidon, joka on ratkaiseva monen rikoksen selvittämisen etenemiselle.

Graveyardin maailmaa rikastuttavat useat muutkin merkittävät näyttelijät ja heidän hahmonsa, jotka kaikki kantavat oman painonsa tarinan kehityksessä. Elif Sevinç esittää Sude Özülküä, joka tuo sarjaan nuoremman sukupolven näkökulman ja toimii usein tunneperäisenä linkkinä päähenkilöihin. Hänen roolinsa korostaa perheen merkitystä ja sitä, miten rikosten ja salaisuuksien varjo voi ulottua yli sukupolvien. Sude on Önemin tytär, ja molemmat surevat yhä perheen isän menehtymistä. Äidin ja tyttären välillä on rakkautta, mutta myös tyttären itsenäistymisen ja opiskeluiden sekä kasvun tuomaa kitkaa.

Sezgin Uzunbekiroğlu nähdään puolestaan Dr. Feriha Mahmudzadena, joka edustaa sarjassa asiantuntijahahmoa, oikeuslääkäriä, joka auttaa rikosten selvittämisessä omalla asiantuntemuksellaan. Feriha on Önemin pitkäaikainen tuttu, ja he keskustelevatkin usein rikosten uhreista ja siitä, mitä mahdollisesti oli tapahtunut.

Nämä sivuhahmot ovat elintärkeitä syventämään juonta ja tarjoamaan erilaisia näkökulmia käsiteltäviin rikoksiin ja niiden taustalla oleviin syihin.

Lisäksi sarjassa nähdään useita muita näyttelijöitä pienemmissä, mutta merkittävissä rooleissa, jotka auttavat rakentamaan monimutkaista rikostarinaa. Esimerkiksi Hakan Meriçliler esittää İl Emniyet Müdür Yardımcısı Haluk Ataa, joka edustaa poliisihierarkian ylempää tasoa ja saattaa tuoda omat haasteensa ja paineensa Önemin ja Serdarin työhön. Baran Güler näyttelee nuorta Kriminalist Berk Güleryüzia, joka vastaa rikostutkinnan teknisestä puolesta ja tarjoaa tärkeää tietoa tapauksista. Vahva sivuroolien kaarti syventää sarjan uskottavuutta ja mahdollistaa monitasoisen kerronnan, jossa jokainen hahmo ja heidän tekonsa voivat vaikuttaa kokonaiskuvaan. Tämä antaa sarjalle lisää syvyyttä ja tekee siitä nautinnollisen kokonaisuuden katsojalle.

Sarjan visuaalinen ilme ja tunnelma

Graveyardin yksi merkittävimmistä vahvuuksista on sen visuaalinen ilme ja kyky luoda vangitseva tunnelma. Sarjan nimi jo viittaa sen synkkään ja melankoliseen sävyyn, ja tämä heijastuu vahvasti kuvaukseen. Värimaailma on usein tumma ja murrettu, korostaen tarinan vakavuutta ja hahmojen sisäisiä ristiriitoja. Kamera liikkuu sulavasti, usein hitaasti ja harkitusti, antaen katsojalle aikaa imeä itseensä ympäristön yksityiskohdat ja tunnelman. Kuvauspaikat, usein syrjäiset ja autiot paikat tai vanhat, kuluneet rakennukset, lisäävät sarjan painostavaa ja arvoituksellista ilmapiiriä. Tämä visuaalinen kerronta on olennainen osa sarjan vetovoimaa ja auttaa upottamaan katsojan syvälle tarinan ytimeen. Toisaalta turkkilainen yhteiskunta, kaupungit ja maaseutu tarjoavat tälle kaikelle jo olemassaolollaan mahdollisuudet – Turkki on isojen vastakohtien maa.

Äänimaailma tukee täydellisesti visuaalista kerrontaa. Musiikki on usein uhkaavaa ja jännittävää, lisäten draaman kaarta ja ennakoiden tulevia tapahtumia. Hiljaisuudella ja äänitehosteilla on myös merkittävä rooli tunnelman rakentamisessa, luoden painostavaa odotusta ja tehostaen jännitystä. Näyttelijäsuoritukset ovat kauttaaltaan vahvoja. Kokonaisuus on harkittu ja ammattitaitoisesti toteutettu, mikä nostaa Graveyardin suoratoistopalveluiden rikosdraamojen joukossa korkealle.

Kulttuurinen konteksti ja universaalit teemat

Vaikka Graveyard sijoittuu turkkilaiseen ympäristöön ja käsittelee osin paikallisia erityispiirteitä, sen teemat ovat yleismaailmallisia ja resonoi katsojien kanssa kulttuurista riippumatta. Sarja käsittelee syvällisesti oikeudenmukaisuuden, koston ja lunastuksen teemoja, jotka ovat ihmiskunnan historiassa jatkuvasti läsnä olleita kysymyksiä. Se myös pohtii perheen merkitystä ja sitä, miten menneisyys voi varjostaa nykyisyyttä ja vaikuttaa yksilöiden valintoihin. Nämä universaalit teemat tekevät sarjasta helposti lähestyttävän ja ymmärrettävän eri puolilla maailmaa, ja ne ovat yksi syy sen kansainväliseen menestykseen. Sarja onnistuu yhdistämään paikallisen mausteen ja universaalit teemat saumattomaksi kokonaisuudeksi.

Graveyard on osoitus turkkilaisen televisiotuotannon kyvystä luoda korkealaatuista ja kansainvälisesti kiinnostavaa sisältöä. Se on rikosdraama, joka tarjoaa paitsi jännitystä ja mysteereitä, myös syvällisemmän katsauksen ihmisluonnon pimeämpiin puoliin ja yhteiskunnallisiin jännitteisiin. Suosittelemme sitä lämpimästi kaikille rikosdraaman ystäville, jotka etsivät jotain uutta ja erilaista katsottavaa. Sarja on ehdottomasti tutustumisen arvoinen, ja se osoittaa, että laadukasta viihdettä löytyy kaikkialta maailmasta. Turkkilainen elokuva- ja televisioteollisuus on osoittanut kykynsä tuottaa monipuolista ja kansainvälisesti kilpailukykyistä sisältöä, ja Graveyard on tästä loistava esimerkki. Graveyard oli myös ensimmäinen turkkilainen tv-sarja, jota olemme katsoneet arvostelumielessä ja se olikin kaikessa mittakaavassaan positiivinen yllätys, suosittelemme.

Mitä mieltä sinä olet Graveyardista?

Mitä pidit arvostelusta - uutisesta

Klikkaa tähtiä arvostellaksesi uutisen

Arvosteluiden keskiarvo 0 / 5. Arvosteluja: 0

Ei arvosteluja vielä - ole ensimmäinen!

Koska pidit tästä jutusta...

Seuraa meitä myös somessa

Tagged