Miten elokuvat vaikuttavat verkkopelien maailmaan

Ajankohtaista Luettavaa Suoratoisto Viihde

Viihteelle on ominaista, eri erilaisia aihioita ja ideoita kopioidaan ja jalostetaan myös muihin formaatteihin. Yksi hyvin kasvava ilmiö on elokuvien ja TV-sarjojen teemojen hyödyntäminen peleissä. Elokuvista ja TV-sarjoista saadaan tuotua hyväksi todettu teema usein helposti peleihin ja pelien markkinointikin hoituu tämän jälkeen osittain kuin itsestään. Kyse ei ole enää vain nimillä ja kuvilla ratsastamista, vaan symbioosi on paljon vahvempi.

Juonenkäänteitä ja narratiivin kehitystä

Menestyvissä elokuvissa on juoni, joka on todistanut jo elokuvateattereissa olevansa mukaansatempaava ja mielenkiintoinen. Ei ole siis mikään ihme, että peliyhtiöt ovat kiinnostuneita hyödyntämään näitä juonenkäänteitä ja hahmoja myös omissa tuotoksissaan. Elokuvien tunnelmaan ja miljööseen panostetaan myös valtavasti aikaa, vaivaa ja rahaakin, jonka peliyhtiöt voivat sitten edullisemmin napata tekemäänsä peliin.

Nykyaikaisissa peleissä myös pelaajien tekemillä valinnoilla on entistä suurempi rooli pelin kehittymiselle ja juonen kululle. Narratiivinen kehitys on suurelta osin elokuvien perintöä, sillä niissä tarinankerronnan kaaret, draaman jännite ja hahmojen syventäminen ovat keskiössä, ja elokuvien tekijöillä on huomattavasti peliyhtiöitä enemmän kokemusta tästä.

The Lord of the Rings on taipunut moneksi, josta osoituksena on myös Amazon Primen The Rings of Power eli Mahtisormukset. Sormusten herrojen teemaa on hyödynnetty ja jalostettu myös peleissä, joista yksi suosittu on ollut Middle-earth: Shadow of Mordor. Peliyhtiöt tarrautuvatkin usein juuri parhaiten tunnettuihin elokuvailmiöihin. Star Wars -elokuvasarjasta on tehty esimerkiksi Star Wars: Knights of the Old Republic -peli. Myös Batman-elokuvista on ammennettu pohja hyvin monille tietokone- ja konsolipeleille.

Elokuvien jännityksen siirtäminen peleihin

Pelinkehittäjien tavoitteena on tehdä omista tuotoksistaan vähintään yhtä jännittäviä kuin elokuvat. Miljoonaluokan elokuvissa panostetaan valtavia rahasummia siihen, että varsinkin jotkin kohtaukset tuntuisivat mahdollisimman jännittäviltä katsojista. Peliyhtiöiden budjetitkin ovat nykyisin valtavia. Esimerkiksi Alan Wake -peleistä tutun Remedyn pelien tuotantobudjetti on kymmeniä miljoonia euroja.

Elokuvista peleihin siirrettyjä elementtejä ovat esimerkiksi nopea leikkaus, dramaattiset ääniefektit ja hidastukset. Näilläkin elementeillä saadaan lisättyä peleihin lisää tunnetta, joka siirtyy myös pelaajaan. Yksi tärkeimmistä elokuvamaisista elementeistä peleissä on quick-time event, jossa pelaajan täytyy painaa oikeaa näppäintä oikealla hetkellä viedäkseen kohtausta ja peliä eteenpäin. Tällaiset interaktiiviset toimintakohtaukset ovat omiaan lisäämään pelatessa koettua jännitystä.

Valintapohjainen juoni, jossa pelaajan tekemät päätökset vaikuttavat tarinan kulkuun ja lopputulokseen, on myös erittäin suosittua nykyaikaisissa seikkailupeleissä. Kun itse pääsee vaikuttamaan myös tarinan kulkuun, pelit ovat entistäkin mukaansatempaavampia. Valintapohjaisen juonen nähdään yleistyvän kaikenlaisissa konsoli- ja tietokonepeleissä.

Elokuvamaisia efektejä ja valaisutekniikoita

Pelien visuaalinen ilme on kehittynyt vuosien saatossa teknologisten harppausten myötä. Teknologia mahdollistaa myös elokuvien ilmeen entistä tarkemman siirtämisen pelaajien näytöille. Realistiset animaatiot ja elokuvamainen valaistus tekevät peleistä entistä mukaansatempaavampia, jolloin pelaajat voivat kokea olevansa osa tarinaa samalla tavalla kuin katsojat uppoutuvat elokuvaan.

Esimerkiksi ray tracing -valaisuteknologian avulla voidaan luoda realistisia heijastuksia ja varjoja pelimaailmoihin. Näin peleistä on tullut entistä aidomman tuntuisia. Jatkuvasti yleistyvä VR-teknologia vie aitouden tunnun myös jälleen uudelle tasolle. Yksi keskeinen tekniikka on myös motion capture. Tämä tarkoittaa näyttelijäsuoritusten siirtämistä pelien digitaaliseen muotoon.

Kamerakulmat ovat tärkeitä elokuvia tehtäessä, joten kuvakulmia mietitään tarkasti myös peleissä. Kuvakulmien avulla peleistä saadaan tehtyä realistisemman tuntuisia ja tunteellisempia. Esimerkiksi lähikuvilla voidaan korostaa onnea tai surua.  Hyvä esimerkki elokuvamaisista kuvakulmista ja valaistuksesta on esimerkiksi suosittu Red Dead Redemption 2.

Elokuvateemojen hyödyntäminen kasinopeleissä

Myös kasinopelien kehittäjät hyödyntävät suosittujen elokuvien vahvoja brändejä ja tunnelmia. On selvää, että elokuvista tehdyt pelit saavat enemmän huomiota mediassa ja saavat myös pelaajat helpommin kiinnostumaan pelistä, kun aiempaa tarttumapintaa on jo olemassa. Pelinkehittäjät tekevätkin yhteistyötä elokuvastudioiden kanssa saadakseen lisenssin tunnetuille elokuvahahmoille, musiikille ja juonenkäänteille.

Esimerkiksi seuraavat nettikasinoiden pelit perustuvat tunnettuihin elokuviin:

  • The Dark Knight Slot – Batman
  • Jurassic Park Slot – Jurassic Park
  • Gladiator Slot – Gladiator

Lohkoketjujen ja kryptovaluuttojen esiinmarssi tuo oman mausteensa myös elokuvateemaisiin peleihin nettikasinoilla. Vaikka lohkoketjujen ja virtuaalivaluuttojen hyödyntäminen on vielä uutta nettikasinoillakin, mahdollisuuksia pidetään käänteentekevinä.

Kryptokolikkopeleissä voidaan hyödyntää lohkoketjuteknologiaa ja innovatiivisia ominaisuuksia, kuten NFT:itä ja älysopimuksia. Uutta teknologiaa sisältävät crypto slots -pelit voivat tarjota pelaajille jatkossa entistä enemmän mahdollisuuksia esimerkiksi omistaa ainutlaatuisia pelielementtejä, kuten NFT-pohjaisia hahmoja. Esimerkiksi NFT-pohjaiset bonukset voivat olla elementti, jota pelaajat voivat hyödyntää nykyisiä bonuksia entistä monipuolisemmin.

Kaikkia lohkoketjuteknologian suomia mahdollisuuksia ei vielä välttämättä osata edes nähdäkään pelistudioissa. On myös hyvä huomioida, että tässä yhtälössä voittaja on pelistudioiden, pelaajien ja nettikasinoiden lisäksi myös elokuvien tuottajat. Osa pelaajista voi kiinnostua myös itse elokuvasta pelattuaan aluksi peliä.

Symbioosi tiivistyy

Elokuvien ja videopelien välinen symbioosi on tiivistynyt vuosi vuodelta ja ei ole kaukaa haettu ajatus, että jatkossa ideoidaan samalla aikaa sekä peli että elokuva jonkin idean pohjalle. Mobiilipelaamisen myötä koko peliteollisuus on kasvanut valtavaksi ilmiöksi Suomessa ja maailmalla. Suomessa peliteollisuuden liikevaihto kasvoi esimerkiksi vuosina 2012–2013 yli 200 prosenttia. ​

Tulevaisuudessa elokuvastudiot ja pelinkehittäjät voivat hyödyntää toistensa osaamista entistä enemmän, sillä elokuviakin hiotaan nykyisin entistä enemmän tietokoneella. Virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden yleistyminen tulee tuomaan myös lisää mahdollisuuksia luoda entistä aidompia ja mukaansatempaavampia elämyksiä sekä pelien että elokuvien ympärille. Puhumattakaan tekoälystä, joka voi luoda kaikkea näyttävää ihmisaivojen puolesta pelkän kehotteen perusteella.

Elokuvien ja pelien symbioosi hyödyttää molempia osapuolia, ja pelaajat voivat jatkaa elokuvan teemasta nauttimista myös elokuvien jälkeen pelien muodossa. Eikä kyse ole pelkästään elokuvista ja peleistä, vaan viihteestä yleensäkin. Viihdettä luodaan ja tuotetaan tyypillisesti ottamalla palasia sieltä ja täältä ja saaden siten jotain uutta ja mielenkiintoista aikaiseksi.

Mitä pidit arvostelusta - uutisesta

Klikkaa tähtiä arvostellaksesi uutisen

Arvosteluiden keskiarvo 0 / 5. Arvosteluja: 0

Ei arvosteluja vielä - ole ensimmäinen!

Koska pidit tästä jutusta...

Seuraa meitä myös somessa

Tagged

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *