Nettikasinot eivät saa mainostaa TV:ssä – mitä keinoja kasinolle jää markkinointiin?

Luettavaa Sekalaista

Suomen rahapelisäädäntö tekee ulkomaisten nettikasinoiden markkinoinnista ja asiakashankinnasta lievästi sanottuna haasteellista. Ne eivät saa käyttää perinteisiä markkinointikanavia, kuten televisiota ja ulkomainontaa. Ainoaksi markkinointivälineeksi jää internet, ja sielläkin lain kiemuroita tulee noudattaa tarkasti.

Kasinot ovat kuitenkin oppineet pärjäämään hankalassa tilanteessa. Internet on kasinomainonnalle luonteva paikka, sillä siellähän nettikasinot ja asiakkaatkin ovat jo muutenkin. Kasinoiden on vain löydettävä lailliset tavat tuoda itsensä pelaajien tietoisuuteen.

Luovuus ja innovatiivisuus ovat avainasemassa, kun kasinot keksivät keinoja tiedottaa toiminnastaan ja hankkia uusia asiakkaita. Tässä artikkelissa tutustumme tarkemmin siihen, millaiset säännöt kasinomarkkinointia koskevat ja millaisia markkinointitapoja niillä on käytössään.

Laki kieltää kasinoilta lähes kaiken mainonnan

Ulkomaiset kasinot eivät saa mainostaa suomalaisilla televisiokanavilla, lehdissä tai radiossa, ja ulkomainontakin on kielletty. Tämä johtuu siitä, että Veikkauksella on Suomessa monopoliasema, joka antaa sille yksinoikeuden markkinoida rahapelejä.

Monopolin tarkoituksena on peliongelmien estäminen. Päättäjät ovat ajatelleet, että peliriippuvuutta pystytään parhaiten torjumaan siten, että kaikki suomalaiset ohjataan pelaamaan samassa paikassa. Siten ongelmapelaajien toimintaa voidaan rajoittaa.

Internet on kuitenkin saanut monopolin murtumaan, sillä Suomen rahapelilainsäädäntö ei estä suomalaisia pelaamasta nettikasinoilla. Olemmekin päätyneet erikoiseen tilanteeseen: jo lähes puolet suomalaisten pelaamista rahapeleistä pelataan nettikasinoilla, mutta ne eivät saa mainostaa toimintaansa käytännössä lainkaan.

Kansainvälinen internet tarjoaa markkinointimahdollisuuksia

Suomen arpajaislaki ja viranomaisten valvonta eivät pysty estämään netissä tapahtuvaa markkinointia.

Tämä johtuu internetin kansainvälisestä luonteesta. Esimerkiksi YouTube, Google ja somealustat eivät toimi Suomen lain alaisuudessa, joten ne tarjoavat kasinoille keinoja markkinoida itseään.

Tässäkin täytyy olla varovainen, sillä viranomaisten näkökulmasta katsottuna myös nettisivuilla ja somekanavilla mainostaminen on kiellettyä, jos viestinnän kohteena ovat nimenomaan suomalaiset. Poliisin ”Ei mitään rajaa” -kampanjassa on pyritty puuttumaan juuri suomalaisiin kohdistuvaan somemainontaan.

Näin kasinoiden internetmarkkinointi toimii

Ulkomaiset nettikasinot ovat löytäneet kekseliäitä tapoja tulla toimeen Suomen tiukan rahapelilainsäädännön kanssa. Jos lakia haluaa noudattaa kirjaimellisesti, nettiin ei voi laittaa suomenkielistä mainosta, jossa kehotetaan suomalaisia pelaamaan nettikasinoilla.

Kun mainos on englanninkielinen, ei ole ilmiselvää, että se on tarkoitettu suomalaisille. Kielen vaihtamisen lisäksi nettikasinoilla on muitakin luovia tapoja tasapainotella lain kanssa.

Affiliate-markkinointi

Affiliate-sivustojen hyödyntäminen on olennainen osa nettikasinoiden markkinointistrategiaa. Kyse on siitä, että nettikasinot eivät voi julkaista mainoksiaan itse, mutta joku toinen voi täysin laillisesti tehdä sen niiden puolesta.

Affiliate-markkinointi toimii siten, että esimerkiksi blogin tai YouTube-kanavan omistaja kertoo kasinosta omalla julkaisualustallaan ja laittaa linkin nettikasinon sivustolle. Kun hänen lukijansa tai seuraajansa klikkaavat linkkiä ja pelaavat kasinolla, affiliaatti saa pienen korvauksen.

Suoria mainoksia ei affiliate-markkinoinnissakaan saa laillisesti julkaista, mutta omista pelikokemuksista kertominen on sallittua. Siksi affiliate-markkinoijat usein kertovat mainosviestin siinä muodossa, että he ovat itse vierailleet kasinolla ja viihtyneet siellä mainiosti.

Julkisuuden henkilöt

Parhaita affiliate-markkinoijia ovat luonnollisesti julkisuuden henkilöt, koska heillä on jo valmiina suuri lukijakunta ja/tai seuraajajoukko. Monet kasinot ovatkin etsineet avukseen suomalaisia pokeriammattilaisia, urheilijoita, artisteja ja somejulkkiksia.

Tunnettujen henkilöiden viestintä tavoittaa suuren joukon ihmisiä, ja usein julkkisten kertoma mainonta on poikkeuksellisen tehokasta. Ihmiset haluavat tehdä samoja asioita kuin idolinsa, ja monet myös luottavat seuraamiensa henkilöiden sanaan enemmän kuin muuhun mainontaan.

Kohdennettu mainonta

Kasinot hyödyntävät netissä paljon kohdennettua mainontaa. Jos etsit netistä tietoa kasinoista tai vierailet nettikasinoilla, tulet pian näkemään enemmän kasinomainontaa.

Sähköpostikin on tehokas tapa tavoittaa kasinoharrastajat. Nettikasinot pyytävät asiakkailtaan luvan lähettää markkinointiviestejä, jotta ne voivat tiedottaa kampanjoistaan suoraan pelaajille.

Suomalaisille suunnattu mainonta ulkomailla

Internetin lisäksi nettikasinot julkaisevat suomalaisille suunnattua mainontaa ulkomailla. Tämä voi kuulostaa hassulta, mutta se toimii. Kasinoiden tarvitsee ainoastaan selvittää, mitkä ovat suomalaisten suosituimmat lomakohteet, ja käynnistää markkinointikampanjansa näissä maissa.

Rahapelien markkinointi on laillista useimmissa suomalaisille rakkaissa lomakohteissa, ja niinpä mikään ei estä tavoittelemasta suomalaispelaajia näissä aurinkoisissa ympäristöissä.

Myös ulkomaisilla televisiokanavilla mainostaminen on sallittua, vaikka kanavia voikin katsella myös Suomessa. Tämä tarjoaa kasinoille pienen mahdollisuuden tavoittaa suomalaiset televisionkatselijat.

Bonukset ovat asiakashankinnassa tärkeitä

Nettikasinoiden asiakashankinnassa yksi konsti on tärkeämpi kuin kaikki muut yhteensä: tervetuliaisbonukset. Niiden avulla nettikasinot saavat herätettyä pelaajien mielenkiinnon ja houkuteltua uusia asiakkaita sivustoilleen.

Bonuksista tärkeimpiä ovat tervetuliaisbonukset, sillä monet valitsevat pelipaikkansa niiden perusteella. Kasinot haluavat kuitenkin saada asiakkaansa pysymään sivustolla sittenkin, kun ensitalletusbonus on käytetty. Tässä auttavat nämä bonukset:

  • cashback, joka palauttaa pelaajalle osan tappioista
  • talletusbonus, jolla pelaaja voi tuplata talletuksensa
  • ilmaiskierrokset, joiden avulla kasinoiden on helppo esitellä pelejään
  • kanta-asiakasedut, jotka sitouttavat pelaajia pysymään sivustolla

Bonukset ovat mainio apuväline markkinoinnissa, sillä etenkin affiliate-markkinoijien on niiden avulla helppo kehua kasinoa. Mikä parasta, pelaajat etsivät bonuksia täysin omatoimisesti, ja tieto kasinotarjouksista leviää pelaajalta toiselle.

Yhteenveto

Ulkomaiset nettikasinot eivät saa mainostaa rahapelejä Suomessa. Siksi niiden pääasiallinen markkinointikanava on internet.

Nettimarkkinoinnissa avainasemassa ovat affiliate-sivustot ja etenkin julkisuuden henkilöt. Nämä kasinoaffiliaatit voivat laillisesti kertoa omista pelikokemuksistaan.

Bonuksilla on suuri merkitys kasinoiden asiakashankinnassa. Niiden avulla pelisivustot herättävät pelaajien huomion ja houkuttelevat heitä kokeilemaan pelaamista.

Tagged

Vastaa