Suoratoistopalveluja käyttävät yli puolet suomalaisista – ”varo automaattiveloitusloukkoa”

Ajankohtaista

Keskimääräistä useampi lapsiperhe on hankkinut yhden tai useampia sähköisiä viihde- ja mediapalveluja, ja suomalaisista melkein 60 prosentilla on jokin tai joitakin viihde- ja mediapalveluja. Moni käyttää useita kymmeniä euroja kuukaudessa näihin palveluihin. Tulokset käyvät ilmi LähiTapiolan tilaamasta Arjen katsaus -tutkimuksesta.

Samsungin Techonomic Index 2015 -tutkimuksen mukaan television, elokuvien tai videoiden suoratoistopalveluista maksoi vuonna 2014 yksitoista prosenttia suomalaisista. Vuonna 2015 luku oli 57 % ja Arjen katsauksen mukaan viime vuonna 58 %. Näin siitä huolimatta, että palveluiden hinnat nousevat keskimäärin kolme prosenttia vuodessa. LähiTapiolan ekonomisti Hannu Nummiaron mukaan tulokset kertovat muuttuvasta tarvehierarkiasta ja elävästä kulutuskorista.

– Suoratoisto on tullut osaksi kulutuskoria, kun taas toiset asiat kuten esimerkiksi valokuvien filmiin ja kehitykseen ei enää kulu rahaa. Myös teknologinen kehitys muuttaa kulutuskäyttäytymistä. Tämän päivän ylellisyys on huomisen arkea, Nummiaro sanoo.

LähiTapiolan teettämän Arjen katsaus-tutkimuksen perusteella vain noin puolella viihde- ja mediapalveluja hankkineista on käytössään useampi kuin yksi palvelu ja enemmistön kuukausittaiset kulut jäävät alle 20 euroon. Nummiaro kehottaa silti tarkkailemaan palveluiden määriä. Joka kymmenes suomalainen maksaa palveluistaan yli 50 euroa kuukaudessa.

– Kuukausimaksullisia palveluja kertyy helposti useampia. Useita palveluja käyttävän kannattaakin perata tarve läpi säännöllisesti, etteivät käyttämättömät palvelut unohdu automaattiveloitukseen.

Iäkkäämmät käyttävät palveluihin enemmän rahaa kuin nuoret. 55-64-vuotiaista 45 prosenttia ja enemmistö yli 65-vuotiaista maksaa viihde- ja mediapalvelusta vähintään 30 euroa kuukaudessa.

– Pienistäkin summista kertyy vuosien mittaan suuria menoja. Esimerkiksi 30 euroa kuukaudessa tekee vuodessa 360 euroa. Suosittelen käymään säännöllisesti läpi palveluiden määrän, mitä niistä oikeasti on käytössä sekä mahdolliset päällekkäisyydet. Kuukausiveloitteisesta palvelusta tinkimällä voi säästää vuodessa sievoisen summan, jonka voi sitten esimerkiksi sijoittaa.

Tulokset selvisivät LähiTapiolan teettämästä Arjen katsaus -kyselytutkimuksesta, johon vastasi 1 043 suomalaista syys-lokakuussa. Vastaajat olivat iältään 15-74 -vuotiaita. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS.

Mitä pidit arvostelusta - uutisesta

Klikkaa tähtiä arvostellaksesi uutisen

Arvosteluiden keskiarvo 0 / 5. Arvosteluja: 0

Ei arvosteluja vielä - ole ensimmäinen!

Koska pidit tästä jutusta...

Seuraa meitä myös somessa

Tagged