Miksi suoratoistopalvelut ovat saaneet viime aikoina enemmän huomiota Suomessa?

Ajankohtaista Luettavaa Suoratoisto

Suoratoistopalvelut ohittivat perinteisen lineaarisen television Suomessa vuonna 2021 alle 45-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa. Siirtymiseen vaikuttivat useat tekijät. Muutos ei kuitenkaan ole niin dramaattinen koko väestön osalta, koska vanhemmat katsojat turvautuvat edelleen perinteiseen televisioon, vaikkakin joskus IPTV:n tai kaapelipalvelujen tarjoajien kautta.

Mikä aiheuttaa siirtymisen suoratoistosisältöön?

Teknologia ja saatavuus ovat tärkein liikkeellepaneva voima suoratoistopalvelujen massiivisen kasvun taustalla. Suomi kuuluu niihin maihin, joissa on paras internetinfrastruktuuri. Yli 65 prosentilla väestöstä on kiinteä internet-yhteys, jonka nopeus on yli 100 megatavua, ja lähes 40 prosentilla on valokuituverkko. Tämän lisäksi Suomi kattaa 93 prosenttia väestöstä nopealla 4G-verkolla ja 78 prosenttia 5G-verkolla.

Jos asut Suomessa, käytössäsi on nopea internet, joten suoratoistopalvelujen katselu korkearesoluutioisena on kaikkien saatavilla.

Toinen kriittinen tekijä, joka johtaa siihen, että suoratoisto verkossa ohittaa perinteisen television, on saatavilla olevien suoratoistopalvelujen monipuolinen tarjonta. Netflix, HBO Nordic, Amazon Prime, YouTube TV ja viime aikoina myös Disney+ tarjoavat markkinoiden kiinnostavinta sisältöä. Jos tähän lisätään paikalliset palvelut, kuten Ruutu+, Dplay, Viaplay ja CMore, on helppo nähdä, miten markkinoiden kyllästyminen johti suoratoistopalvelujen kokonaistelevisioajan jyrkkään kasvuun. Katselutottumukset ovat muuttuneet, mutta niin myös välineet.

Uusi yleisö on kasvanut YouTuben ja muiden suoratoistopalveluiden parissa, ja he suosivat ensiluokkaisen sisällön tilausta lineaarisen television sijaan. Miksi siis odottaa lauantaihin asti suosikkiohjelmasi uutta jaksoa, kun voit katsoa koko kauden milloin vain haluat?

Jotta näin moni suomalainen saisi suoratoistopalveluja, myös laitteistoa oli muutettava. Suoratoistopalveluiden yleisömäärän nousu osui samaan aikaan uuden perinteisen tv-lähetysstandardin kanssa. Niinpä tv-palveluntarjoajat vaihtoivat tekniikkansa DVB-T2:een, jotta HD-laatuinen lähetys olisi mahdollista. Se sai aikaan ostovyöryn suomalaisissa kotitalouksissa. Parin viime vuoden aikana kaikki uudet televisiovastaanottimet ovat olleet ”älykkäitä”, mikä tarkoittaa, että ne on yhdistetty internetiin ja että niiden kaukosäätimissä on saatavilla suoratoistosovelluksia, kuten Netflix.

Muut suoratoistopalvelujen kanavat

Urheilufaneille on saatavilla vaihtoehtoisia suoratoistopalveluja. Jos pidät amerikkalaisesta jalkapallosta tai NBA:sta, voit katsoa niiden premium-sisältöä natiivien sovellusten kautta älypuhelimilla, tietokoneilla tai televisiosta. Ongelmana on, että nämä tilaukset ovat kalliita. iGaming-sivustot tarjoavat kuitenkin samanlaisia palveluja, joissa on paljon laajempi valikoima urheilulajeja eikä pelkästään jalkapalloa. Urheilun harrastajat voivat lukea vedonlyöntisivustojen mainoskampanjat löytääkseen parhaan mahdollisen tarjoajan. Vertailualustojen avulla käyttäjät voivat vertailla vedonlyöntisivustoja niiden portfolion ja tarjousten osalta, jotta he löytävät tarpeisiinsa sopivan sivuston.

Pelien suoratoisto on toinen markkinarako, joka vaikuttaa merkittävästi siihen, että suoratoistopalvelut valtaavat lineaarisen television markkinat. Katsotpa suosittuja striimaajia YouTuben tai Twitchin kautta, pelien yleisö on valtava, ja suurten eSports-turnausten myötä sillä on uskomaton potentiaali.

Historialliset tiedot

Vuonna 2014 lineaarisen television katsojamäärät kasvoivat kaikissa ikäryhmissä, ja suoratoistopalvelujen suosio alkoi nousta 22 prosentin osuudellaan koko tv-ajasta. Alle 45-vuotiaiden ikäryhmässä tämä luku nousi 54 prosenttiin, kun taas televisiosta katsottiin alle 50 prosenttia. Yli 45-vuotiaat suomalaiset nauttivat edelleen ylivoimaisesti lineaarisesta televisiosta, vaikka luku laski 96 prosentista 88 prosenttiin, ja suoratoistopalvelut nousivat samanaikaisesti 12 prosentilla. Koska Netflix-, YouTube- ja Amazon-painikkeet ovat sisäänrakennettuina kauko-ohjaimissa, suoratoistopalveluiden positiivinen trendi todennäköisesti jatkuu. Arvioiden mukaan miljoonalla suomalaisella kotitaloudella on vähintään yksi suoratoistopalvelun tilaus.

Suosituin palvelu on Netflix, jonka laajan tv- ja elokuvakatalogin on tilannut kolmannes suomalaisista. HBO Nordicilla on pienempi yleisö, vain 10 prosentin osuus. Perinteiset tv-palveluntarjoajat tunnistavat kaikki nämä suuntaukset ja kansallinen palveluntarjoaja tarjoaa Yle Areena -videon ja äänen suoratoistoalustalla ilmaiseksi.

Useat IPTV-palveluntarjoajat yhdistävät perinteisiä lineaarisia TV-ohjelmia suoratoistopalveluihin. Esimerkiksi Elisa Viihde tarjoaa useita erilaisia paketteja, joissa on viihde-, urheilu- ja uutiskanavia. Saat digiboksin ja älypuhelinsovelluksen maksullisen sisällön suoratoistoon. Lisäksi saat edistyksellisiä vaihtoehtoja ohjelmien tallentamiseen ja tallentamiseen etänä, jotta voit katsoa niitä myöhemmin millä tahansa laitteella. Voit hankkia myös Netflix-laitteen. Muita vastaavia palveluja tarjoavia operaattoreita ovat Maxvision Viihde ja Telia TV.

Katselu millä tahansa laitteella

Traficom-viraston mukaan suurin osa internetin käyttäjistä käyttää sitä viihteeseen ja vähemmän muihin tarkoituksiin. Yli 85 prosenttia internetin käyttäjistä käytti jotain video- tai musiikkipalvelua vuonna 2021. Kun laajakaistayhteydet ovat näin uskomattomia, älypuhelin löytyy joka taskusta ja älytelevisio lähes jokaisesta kodista, suoratoistopalveluista tulee vieläkin suositumpia verrattuna lineaarisiin televisiolähetyksiin. Perinteisen television on vaikea vastata suoratoistopalveluiden mukavuuteen ja ensiluokkaisten ohjelmien saatavuuteen. Suuri osa suomalaisista katsoo kuitenkin edelleen perinteistä lineaarista televisiota, eivätkä he tule katoamaan lähiaiko

Tagged

Vastaa