MTV:llä ennätyksellisen korkea katseluosuus

Ajankohtaista Luettavaa MTV

Maaliskuu oli MTV Oy:lle menestyksekäs: tv-kanavien katseluosuus oli maaliskuita verrattaessa korkein sitten vuoden 2017. Lisäksi mtv-palvelu jatkoi vahvaa kasvuaan: palvelun parissa vietetty aika lähes kaksinkertaistui viime vuoden maaliskuusta. Runsasta katselua selittää MTV:n monipuolinen ohjelmisto – rakastetut uudet viihdeohjelmat ja viihdeohjelmien uudet kaudet, informatiiviset ajankohtaisohjelmat ja uutiset sekä koukuttavat reality-suosikit ja päivittäisdraamat. 

mtv_lego_masters_suomi_maaliskuu2022.jpg
Kuva MTV: LEGO Masters Suomi oli yksi MTV:n maaliskuun ohjelmista, joka tavoitti yli miljoona katsojaa – ohjelma on parhaillaan katsottavana MTV3-kanavalla ja mtv-palvelussa

MTV Oy otti maaliskuussa osuutta tv-katselusta: koko väestössä MTV3:n, Subin ja AVAn osuus oli 23,5 %. Kyseessä on MTV:n korkein maaliskuun katseluosuus sitten vuoden 2017.  

MTV:n ero kilpailijoihin kasvoi vielä merkittävämmin kaupallisessa katseluosuudessa:  
15–64-vuotiaissa parhaaseen katseluaikaan MTV:n osuus kasvoi 3,5 %-yksikköä edellisvuoden maaliskuusta ja oli 47,1 %. Kyseessä on paras maaliskuu sitten vuoden 2015. MTV otti osuutta pääosin Sanoman kanavilta. Erityisen paljon MTV:n osuus kasvoi nuoremmissa kohderyhmissä: 15–34- ja 15–44-vuotiaissa.

MTV:n laaja ohjelmisto tavoittaa miljoonat suomalaiset päivittäin

MTV:n mainosrahoitteiset kanavat (MTV3, Sub, AVA ja mtv-palvelu) tavoittivat maaliskuussa päivittäin puolet suomalaisista. MTV:n viihde- ja lifestyle-ohjelmat tavoittivat maaliskuussa 4,3 miljoonaa, draamasarjat ja elokuvat 4,0 miljoonaa ja uutis- ja ajankohtaisohjelmat 3,8 miljoonaa suomalaista. Ei ihme, sillä MTV on tuonut kevään aikana paljon uutta katsottavaa suomalaisille: uusia isoja viihdeohjelmia, uusia kausia suosikkisarjoista ja uudistanut olemassa olevia ohjelmiaan.  

MTV:n yksittäisistä ohjelmajaksoista
eniten suomalaisia tavoitti maaliskuussa: 

1. KEVÄÄN UUTUUSOHJELMA: LEGO Masters Suomi -ohjelma – jakso: Unelmien kaupunki  
1,29 miljoonaa (keskikatsojamäärä 695 000) 
 
2. Putous – jakso 5  
1,23 miljoonaa (keskikatsojamäärä 848 000) 
 
3. KEVÄÄN UUTUUSOHJELMA: Olen Julkkis… Päästäkää Minut Pois! – jakso: Käärmeitä kainalossa  
1,15 miljoonaa (keskikatsojamäärä 650 000) 
 
4. Laulu Rakkaudelle: Secret Song Suomi – jakso: Pysyn tässä  
1,14 miljoonaa (keskikatsojamäärä 715 000)  
 
5. Maajussille morsian – jakso: Kauden 15 esittely  
1,06 miljoonaa (keskikatsojamäärä 789 000) 
 
6. Kotoisa – jakso: Tuijan ja Eeron kakkoskoti  
1,04 miljoonaa (keskikatsojamäärä 713 000) 
 
7. UUSI OHJELMAPAIKKA: Asian ytimessä – jakso: 2.3. 
1,04 miljoonaa (keskikatsojamäärä 639 000) 
 
8. Kymmenen Uutiset – jakso: 1.3.  
1,02 miljoonaa (keskikatsojamäärä 770 000) 
 
9. Pitääkö olla huolissaan? – jakso: Lauri Reuter  
1,0 miljoonaa (keskikatsojamäärä 623 000) 
 
10. Koko Suomi leipoo – jakso: Kevättä rinnassa  
0,98 miljoonaa (keskikatsojamäärä 629 000)

Huomionarvoista on, että MTV:n uutis- ja ajankohtaisohjelmat tavoittivat joka viikko maaliskuussa 3,0–3,2 miljoonaa suomalaista.

mtv-palvelun käyttö kasvaa tavoittaen yhä paremmin nuoret kohderyhmät

mtv-palvelun parissa vietetty aika lähes kaksinkertaistui viime maaliskuusta. mtv-palvelu tavoittaa yhä paremmin 15–24- ja 15–34-vuotiaat: viikkotasolla nämä kohderyhmät tuovat jopa viidenneksen lisää tavoittavuutta MTV:n tv-kanavien rinnalle. mtv-palvelun käyttö on myös lisääntynyt 25–44-vuotiaissa: Heidät tavoitetaan useammin ja he käyttävät enemmän aikaa palvelun parissa. Parhaiten kohderyhmän tavoittaa Salatut elämät ja Rantabaari-sarjojen sekä Bachelor 2022– ja MasterChef Suomi -ohjelmien parista. Kärkiohjelmien katselusta 20–25 % tapahtuu jo mtv-palvelun kautta – Rantabaari-ohjelman osalta jopa lähes 60 %.

mtv-palvelussa katsotuimmat ohjelmat eri käyttäjätunnusten määrällä mitattuna olivat maaliskuussa: MTV Uutiset Live, Salatut elämät, Bachelor 2022 ja Bachelor: Ruusun jälkeen, Laulu Rakkaudelle: Secret Song Suomi, Kotoisa ja MasterChef Suomi.

”Monipuolisen ja ajassa kiinni olevan ohjelmiston kautta haluamme tarjota mahtavia katseluelämyksiä – sisältöjen kulutus- ja katselutavasta riippumatta – sekä rakentaa laajaa tavoittavuutta mainostajiemme hyödyksi. Nämä luvut kertovat, että olemme maaliskuussa onnistuneet molemmissa”, kertoo Iina Eloranta. MTV:n kanavajohtajana aiemmin toiminut Eloranta on nimitetty maaliskuun alusta alkaen uuteen VP, Channels & Digital Consumption -tehtävään johtamaan uutta yksikköä, jossa yhdistyvät tv-kanavien ja mtv-palvelun tiimit sekä strateginen osaaminen. Yksikön tehtävä on rakentaa mielenkiintoisia ohjelmistokokonaisuuksia, maksimoida MTV:n ohjelmien katselu ja taata sen myötä mahdollisimman laaja tavoittavuus MTV:n mainostajien hyväksi.

Lähteet:  
Finnpanel Oy TV-mittaritutkimus, katseluosuus: 4+ vuotiaat -kohderyhmässä, koko vuorokauden aikana.
Finnpanel Oy TotalTV-mittaus, 3+ vuotiaat, katselu tv:n ja muiden laitteiden kautta yhteismitallisesti, tavoittavuus yhteensä tv- kanavilla ja mtv-palvelussa 7.4. asti (vähintään 3 minuuttia yhtäjaksoista katselua). Adobe Analytics mtv:n eri käyttäjätunnukset.


Muuta luettavaa muualta

Mitkä olivat DNA:n myydyimmät puhelimet tammikuussa 2022?

Älypuhelin löytyy melkein jokaiselta suomalaiselta aina lapsesta vanhempaan ikäryhmään asti. Markkinoilta löytyy monen valmistajan eri mallisia älypuhelimia. Näihin eri malleihin voit tutustua vaikka dna puhelimet aiheiseen uutiseen.

Digipostipalvelu Kivra

Ruotsin valloittanut digipostipalvelu Kivra kasvaa vauhdilla myös Suomessa. Jotta palvelu olisi mahdollisimman laajasti suomalaisten saatavilla, Kivra-sovellus on nyt ladattavissa myös Huawein AppGallery-sovelluskaupassa.

LG:n WashTower-pesutorni tulossa Suomeen

LG:n uusi kompakti mutta suurikapasiteettinen pesutorni sopii sekä pieniin tiloihin että isompien talouksien tarpeisiin. LG:n edistyksellinen tekoäly pidentää vaatteiden elinkaarta optimoimalla pesuohjelman pyykin painon sekä kankaiden laadun mukaan. Energiatehokkaat koneet auttavat kotitalouksia säästämään sähkölaskuissaan.

Vastaa