MTV:llä ennätyksellisen korkea katseluosuus

Ajankohtaista Luettavaa MTV

Maaliskuu oli MTV Oy:lle menestyksekäs: tv-kanavien katseluosuus oli maaliskuita verrattaessa korkein sitten vuoden 2017. Lisäksi mtv-palvelu jatkoi vahvaa kasvuaan: palvelun parissa vietetty aika lähes kaksinkertaistui viime vuoden maaliskuusta. Runsasta katselua selittää MTV:n monipuolinen ohjelmisto – rakastetut uudet viihdeohjelmat ja viihdeohjelmien uudet kaudet, informatiiviset ajankohtaisohjelmat ja uutiset sekä koukuttavat reality-suosikit ja päivittäisdraamat. 

mtv_lego_masters_suomi_maaliskuu2022.jpg
Kuva MTV: LEGO Masters Suomi oli yksi MTV:n maaliskuun ohjelmista, joka tavoitti yli miljoona katsojaa – ohjelma on parhaillaan katsottavana MTV3-kanavalla ja mtv-palvelussa

MTV Oy otti maaliskuussa osuutta tv-katselusta: koko väestössä MTV3:n, Subin ja AVAn osuus oli 23,5 %. Kyseessä on MTV:n korkein maaliskuun katseluosuus sitten vuoden 2017.  

MTV:n ero kilpailijoihin kasvoi vielä merkittävämmin kaupallisessa katseluosuudessa:  
15–64-vuotiaissa parhaaseen katseluaikaan MTV:n osuus kasvoi 3,5 %-yksikköä edellisvuoden maaliskuusta ja oli 47,1 %. Kyseessä on paras maaliskuu sitten vuoden 2015. MTV otti osuutta pääosin Sanoman kanavilta. Erityisen paljon MTV:n osuus kasvoi nuoremmissa kohderyhmissä: 15–34- ja 15–44-vuotiaissa.

MTV:n laaja ohjelmisto tavoittaa miljoonat suomalaiset päivittäin

MTV:n mainosrahoitteiset kanavat (MTV3, Sub, AVA ja mtv-palvelu) tavoittivat maaliskuussa päivittäin puolet suomalaisista. MTV:n viihde- ja lifestyle-ohjelmat tavoittivat maaliskuussa 4,3 miljoonaa, draamasarjat ja elokuvat 4,0 miljoonaa ja uutis- ja ajankohtaisohjelmat 3,8 miljoonaa suomalaista. Ei ihme, sillä MTV on tuonut kevään aikana paljon uutta katsottavaa suomalaisille: uusia isoja viihdeohjelmia, uusia kausia suosikkisarjoista ja uudistanut olemassa olevia ohjelmiaan.  

MTV:n yksittäisistä ohjelmajaksoista
eniten suomalaisia tavoitti maaliskuussa: 

1. KEVÄÄN UUTUUSOHJELMA: LEGO Masters Suomi -ohjelma – jakso: Unelmien kaupunki  
1,29 miljoonaa (keskikatsojamäärä 695 000) 
 
2. Putous – jakso 5  
1,23 miljoonaa (keskikatsojamäärä 848 000) 
 
3. KEVÄÄN UUTUUSOHJELMA: Olen Julkkis… Päästäkää Minut Pois! – jakso: Käärmeitä kainalossa  
1,15 miljoonaa (keskikatsojamäärä 650 000) 
 
4. Laulu Rakkaudelle: Secret Song Suomi – jakso: Pysyn tässä  
1,14 miljoonaa (keskikatsojamäärä 715 000)  
 
5. Maajussille morsian – jakso: Kauden 15 esittely  
1,06 miljoonaa (keskikatsojamäärä 789 000) 
 
6. Kotoisa – jakso: Tuijan ja Eeron kakkoskoti  
1,04 miljoonaa (keskikatsojamäärä 713 000) 
 
7. UUSI OHJELMAPAIKKA: Asian ytimessä – jakso: 2.3. 
1,04 miljoonaa (keskikatsojamäärä 639 000) 
 
8. Kymmenen Uutiset – jakso: 1.3.  
1,02 miljoonaa (keskikatsojamäärä 770 000) 
 
9. Pitääkö olla huolissaan? – jakso: Lauri Reuter  
1,0 miljoonaa (keskikatsojamäärä 623 000) 
 
10. Koko Suomi leipoo – jakso: Kevättä rinnassa  
0,98 miljoonaa (keskikatsojamäärä 629 000)

Huomionarvoista on, että MTV:n uutis- ja ajankohtaisohjelmat tavoittivat joka viikko maaliskuussa 3,0–3,2 miljoonaa suomalaista.

mtv-palvelun käyttö kasvaa tavoittaen yhä paremmin nuoret kohderyhmät

mtv-palvelun parissa vietetty aika lähes kaksinkertaistui viime maaliskuusta. mtv-palvelu tavoittaa yhä paremmin 15–24- ja 15–34-vuotiaat: viikkotasolla nämä kohderyhmät tuovat jopa viidenneksen lisää tavoittavuutta MTV:n tv-kanavien rinnalle. mtv-palvelun käyttö on myös lisääntynyt 25–44-vuotiaissa: Heidät tavoitetaan useammin ja he käyttävät enemmän aikaa palvelun parissa. Parhaiten kohderyhmän tavoittaa Salatut elämät ja Rantabaari-sarjojen sekä Bachelor 2022– ja MasterChef Suomi -ohjelmien parista. Kärkiohjelmien katselusta 20–25 % tapahtuu jo mtv-palvelun kautta – Rantabaari-ohjelman osalta jopa lähes 60 %.

mtv-palvelussa katsotuimmat ohjelmat eri käyttäjätunnusten määrällä mitattuna olivat maaliskuussa: MTV Uutiset Live, Salatut elämät, Bachelor 2022 ja Bachelor: Ruusun jälkeen, Laulu Rakkaudelle: Secret Song Suomi, Kotoisa ja MasterChef Suomi.

”Monipuolisen ja ajassa kiinni olevan ohjelmiston kautta haluamme tarjota mahtavia katseluelämyksiä – sisältöjen kulutus- ja katselutavasta riippumatta – sekä rakentaa laajaa tavoittavuutta mainostajiemme hyödyksi. Nämä luvut kertovat, että olemme maaliskuussa onnistuneet molemmissa”, kertoo Iina Eloranta. MTV:n kanavajohtajana aiemmin toiminut Eloranta on nimitetty maaliskuun alusta alkaen uuteen VP, Channels & Digital Consumption -tehtävään johtamaan uutta yksikköä, jossa yhdistyvät tv-kanavien ja mtv-palvelun tiimit sekä strateginen osaaminen. Yksikön tehtävä on rakentaa mielenkiintoisia ohjelmistokokonaisuuksia, maksimoida MTV:n ohjelmien katselu ja taata sen myötä mahdollisimman laaja tavoittavuus MTV:n mainostajien hyväksi.

Lähteet:  
Finnpanel Oy TV-mittaritutkimus, katseluosuus: 4+ vuotiaat -kohderyhmässä, koko vuorokauden aikana.
Finnpanel Oy TotalTV-mittaus, 3+ vuotiaat, katselu tv:n ja muiden laitteiden kautta yhteismitallisesti, tavoittavuus yhteensä tv- kanavilla ja mtv-palvelussa 7.4. asti (vähintään 3 minuuttia yhtäjaksoista katselua). Adobe Analytics mtv:n eri käyttäjätunnukset.

Vastaa