Suoratoisto ja yritysten markkinointi

Ajankohtaista Luettavaa Sekalaista Suoratoisto Twitch

Muistatko vielä ne ajat, kun ravintolat isoon ääneen mainostivat, että heillä näkyy jääkiekko tai jalkapallo-ottelu isolta screeniltä? Näitä mainoksia näkyy yhä vieläkin jonkinverran, mutta miksi suoratoiston mahdollisuuksia ei käytetä enempää? Toimiva yritystapahtuma, tai jatkuva ravintolateema – yleensäkin yritystapahtuma voisi hyvinkin toimia yhdistettynä sopivaan suoratoistopalveluun ja markkinointitarvikkeet kunnolla esillä – niin saataisiin uutta eloa myös esimerkiksi kauppakeskuksiin. Miten niin?

Ihmisiä yhdistävä monet asiat. Usein yritysten liiketoiminta perustuu jollekin tällaiselle asialle, joka saa ihmisiä yhteen. Se voi olla urheilu, se voi olla jokin harrastus, tekniikka, tai jokin aivan uusi asia. Suoratoisto on tässä kaikessa se mahdollinen uutisten välittäjä, mutta myös aktiivinen osa itse tapahtumia ja yritysten omaa markkinointia.

Otetaan yksi esimerkki aivan ”perinteisestä” suoratoistosta, Twitch-kanavasta, ja liitetään se Katowicen CS:GO turnaukseen, niin saadaan kokonaisuus missä on kaupunkin Puolassa, paljon paikallisia yrityksiä tarjoamassa palveluita, kansainvälisen tason ammattilaisten turnaus, ja lisäksi miljoonia katselijoita suoratoiston välityksellä. Tämä voidaan tänä syksynä toistaa Espoossa, kun ESL ja Elisa tuottavat yhteistyössä CS:GO turnauksen Esports Masters Espoo 2022:n.

Suoratoisto on siis paljon muutakin kuin täällä pääosassa olevat elokuvat ja TV-sarjat. Mekin seuraamme näiden sarjojen ohella myös eurheilun kilpailulähetyksiä ja haastatteluja Twitchin-välityksellä, mutta myös etsimme ideoita ja kuuntelemme musiikkia YouTuben laajasta valikoimasta. Nämä kaikki ovat käytettävissä myös paikallisesti yritysten markkinointiin. Vai mitä sanotte näistä?

Vinkki #1

Paikallinen kirjakauppa haluaa edistää salapoliisikirjojensa myyntiä ja kutsuu paikalle suomalaisen kirjailijan ja pitää liikkeen auki illalla, ja katsotaan yhdessä jokin klassikko elokuva ja keskustellaan sen hyvistä ja huonoista puolista kirjailijan, tai miksei näyttelijän ja asiakkaiden kanssa. Se, että kirjailija tapahtumia kyllä on ollut aiemminkin, niin miksei niitä tapahtumia tehtäisi teemoittaa, eikä vain kirjailijaan tai näyttelijään nojautuen – tämä antaisi laajemman mahdollisuuden myydä koko genren tuotteita, ja mukaan voisi ottaa muitakin paikallisia tuottajia ja yrityksiä.

Vinkki #2

Sisustusliike voisi tehdä aivan vastaavan tapahtuman kuin kirjakauppa, mutta omaan genreen soveltuvan. Liikkeeseen voisi jopa tuoda omia diginäyttöjä, joissa voisi pyöriä tietyt suoratoiston ohjelmat tai klipit, nostaen sille juuri tämän tapahtuman tuotteita ja ideoita. Tapahtuma voisi olla kerran kuukaudessa tapahtuva, jotta sillä olisi jatkuvuutta, ja kuten kirjakaupan kanssa, tämä tapahtumasarja olisi hyvä julkistaa kerralla koko sarja – muutenkin isompi kokonaisuus on järjestäjälle järkevämpää niin töiden kuin markkinointitarvikkeiden hankinnan kannalta, ja tapahtumien kautta kokemusta kertyy ja osaamista, eli tapahtumat sujuvat paremmin aina uudelleen tehtynä.

Vinkki #3

kirjasto ja digi yhdistyvät

Kauppakeskus tai miksei myös kirjastot yms paikat, monet kauppakeskuksista kamppailevat tyhjien liiketilojen kanssa. Niitäkin olisi mahdollista ottaa aktiiviseen käyttöön tekemällä entistä enemmän yhteistyötä kauppakeskuksen ulkopuolisten paikallisten toimijoiden kanssa – näin saadaan mahdollisuus tuoda uusia potentiaalisia asiakkaita kaupoille tämän ulkopuolisen järjestämän tapahtuma kautta – ja mikä estäisi kauppakeskusta avaamasta omaa Twitch-kanavaa nimenomaan näille tapahtumille? Tällaisia on järjestetty mm. Tampereella MM-jääkiekon aikana ja Helsingissä eri kauppakeskuksissa mm. paikallisten eurheilu organisaatioiden kanssa.

ajosimulaattori tapahtumaan
Jos esimerkiksi tällaiset tapahtumat kiinnostavat niin simulaattorin voit hankkia: https://overpower.gg/fi

Esimerkiksi Finesports tuottaa pelaamisen ja eurheilun ympärille tapahtumia ja turnauksia, jotka yritys voi hankkia avaimet käteen-mallilla.  Myös pienemmät toteutukset, kuten Gaming Lounge musiikkifestivaaleille tai yritystapahtumiin onnistuvat.

Millaisia tapahtumia sinä seuraisit paikallisesti suoratoiston kautta? Aina kun ei jaksa eikä pääse paikanpäälle, niin miksei seuraisi online?

Vastaa